Климатикът не може да работи, ако не работи компресора или няма фреон. Но причините, които водят до проблеми с компресора и липсата на фреон, са в основата на всички скъпи ремонти по климатика.
1. Филтър-осушителят има за цел да извлича влагата от фреона и маслото, защото когато в системата попадне влага, тя образува няколко вида киселини, които разяждат отвътре радиаторите и всички метали (най вече цветните). Така се образуват миниатюрни твърди частици, който представляват абразив. Тези частици започват да циркулират в системата и буквално „разсипват” компресора. Така попадналата в системата влага разрушава системата едновременно и по двата начина – механично и химически.
Как попада влага в системата? Понеже част от компонентите на системата са монтирани на двигателя а друга част на купето, то са необходими меки връзки за свързване на всички компоненти. Тъй като съществува т.н. осмотичен ефект, през гумените стени на гъвкавите връзки навлиза влага в системата. Именно затова е необходимо да се използва филтър-осушител, който хем да извлича влагата от фреона, хем да филтрира и системата.
За да се избегнат подобен род проблеми, е необходимо да се заменя филтър-осушителя (може да се каже и филтър-дехидратор) периодично. В противен случай, неизбежно започва киселинното действие на влагата, а след него и механичното. Препоръчва се този елемент да се сменя на няколко години. А ако системата е била разхерметизирана (отваряна), то неговата смяна е абсолютно задължителна.
2. Компресорът се смазва от циркулиращото в системата масло. Ако налягането на фреона намалява (има теч), то това ще води до все по-лоша циркулация на маслото. В един момент ако работи компресора а фреона е изтекъл, то няма практическа възможност компресорът да се смазва. Това води само до едно – закупуване на нов компресор съвсем скоро. Затова ако е изтекъл фреона – не ползвайте климатика. В много автомобили има датчици за следене на налягането на фреона в системата и ако то падне под определени стойности, климатика не може да се включи.
3. Вентилът за дозиране на фреона в изпарителя – ТРВ (терморегулируем вентил) – се разваля твърде рядко. Най-често той излиза от строя ако филтър дехидратора е стар (т.е. вече не работи). Твърдите частици полепват по ТРВ и блокират неговата нормална работа. Практически не може да се калибрира правилно ТРВ, ако не работи добре. Затова ако има каквито и да е проблеми с него, той трябва да се замени, а не да се почиства или настройва. Никога не ремонтирайте или регулирайте ТРВ!
4. Изпарителят трябва да е чист. Това означава, че филтърът на климатика (поленовия филтър) трябва да е чист и да е на мястото си. В противен случай топлообмена се влошава. Освен това се развъждат и бактерии, от които се появяват неприятна миризма и болести! Ако често сте "настинали" след работата на климатика, това е признак за нуждата от спешно дезинфекциране на изпарителя. Качествено почистване става само на демонтиран изпарител. Освен че филтърът трябва да е чист, е необходимо да се подсушава изпарителя след края на работата на климатика. Това става, като се остави да работи само вентилаторът няколко минути след изключването на климатика.
5. Никога не разкачайте климатичната система, ако не я ползвате. Това може да доведе до сериозни проблеми с компресора.
6. Предната престилка на колата е направена така, че да насочва въздуха към радиаторите. Ако по някаква причина тази форма се промени, е напълно възможно въздухът да започне да минава основно под колата а не през радиаторите. Това може да доведе до намаляване на въздушния поток през радиаторите с 30%, което веднага ще повлияе отрицателно на работата на климатика. Затова кондензатора трябва да се обтича нормално, без да се отклонява въздушният поток пред него.
Когато паркирате, внимавайте да не счупите ниските части от престилката, защото те играят важна роля в насочването на въздушния поток.
7. Всяка пролет е необходимо, да се почисти кондензатора на климатика с водоструйка (радиатора пред водния радиатор). По този начин се премахват всички натрупани мушици, прах и други полепнали нечистотии, които влошават топлообмена. Почистването не може да се извърши с маркуч, защото той няма толкова мощна струя а и е крайно неудобно (и дори невъзможно) да се достигнат всички места на кондензатора. Доброто почистване през пролетта, е най-добрата гаранция, за добра работа на кондензатора.
1. Филтър-осушителят има за цел да извлича влагата от фреона и маслото, защото когато в системата попадне влага, тя образува няколко вида киселини, които разяждат отвътре радиаторите и всички метали (най вече цветните). Така се образуват миниатюрни твърди частици, който представляват абразив. Тези частици започват да циркулират в системата и буквално „разсипват” компресора. Така попадналата в системата влага разрушава системата едновременно и по двата начина – механично и химически.
Как попада влага в системата? Понеже част от компонентите на системата са монтирани на двигателя а друга част на купето, то са необходими меки връзки за свързване на всички компоненти. Тъй като съществува т.н. осмотичен ефект, през гумените стени на гъвкавите връзки навлиза влага в системата. Именно затова е необходимо да се използва филтър-осушител, който хем да извлича влагата от фреона, хем да филтрира и системата.
За да се избегнат подобен род проблеми, е необходимо да се заменя филтър-осушителя (може да се каже и филтър-дехидратор) периодично. В противен случай, неизбежно започва киселинното действие на влагата, а след него и механичното. Препоръчва се този елемент да се сменя на няколко години. А ако системата е била разхерметизирана (отваряна), то неговата смяна е абсолютно задължителна.
2. Компресорът се смазва от циркулиращото в системата масло. Ако налягането на фреона намалява (има теч), то това ще води до все по-лоша циркулация на маслото. В един момент ако работи компресора а фреона е изтекъл, то няма практическа възможност компресорът да се смазва. Това води само до едно – закупуване на нов компресор съвсем скоро. Затова ако е изтекъл фреона – не ползвайте климатика. В много автомобили има датчици за следене на налягането на фреона в системата и ако то падне под определени стойности, климатика не може да се включи.
3. Вентилът за дозиране на фреона в изпарителя – ТРВ (терморегулируем вентил) – се разваля твърде рядко. Най-често той излиза от строя ако филтър дехидратора е стар (т.е. вече не работи). Твърдите частици полепват по ТРВ и блокират неговата нормална работа. Практически не може да се калибрира правилно ТРВ, ако не работи добре. Затова ако има каквито и да е проблеми с него, той трябва да се замени, а не да се почиства или настройва. Никога не ремонтирайте или регулирайте ТРВ!
4. Изпарителят трябва да е чист. Това означава, че филтърът на климатика (поленовия филтър) трябва да е чист и да е на мястото си. В противен случай топлообмена се влошава. Освен това се развъждат и бактерии, от които се появяват неприятна миризма и болести! Ако често сте "настинали" след работата на климатика, това е признак за нуждата от спешно дезинфекциране на изпарителя. Качествено почистване става само на демонтиран изпарител. Освен че филтърът трябва да е чист, е необходимо да се подсушава изпарителя след края на работата на климатика. Това става, като се остави да работи само вентилаторът няколко минути след изключването на климатика.
5. Никога не разкачайте климатичната система, ако не я ползвате. Това може да доведе до сериозни проблеми с компресора.
6. Предната престилка на колата е направена така, че да насочва въздуха към радиаторите. Ако по някаква причина тази форма се промени, е напълно възможно въздухът да започне да минава основно под колата а не през радиаторите. Това може да доведе до намаляване на въздушния поток през радиаторите с 30%, което веднага ще повлияе отрицателно на работата на климатика. Затова кондензатора трябва да се обтича нормално, без да се отклонява въздушният поток пред него.
Когато паркирате, внимавайте да не счупите ниските части от престилката, защото те играят важна роля в насочването на въздушния поток.
7. Всяка пролет е необходимо, да се почисти кондензатора на климатика с водоструйка (радиатора пред водния радиатор). По този начин се премахват всички натрупани мушици, прах и други полепнали нечистотии, които влошават топлообмена. Почистването не може да се извърши с маркуч, защото той няма толкова мощна струя а и е крайно неудобно (и дори невъзможно) да се достигнат всички места на кондензатора. Доброто почистване през пролетта, е най-добрата гаранция, за добра работа на кондензатора.
8. ЗАПОМНЕТЕ: Винаги ходете при специалист, който знае как да извърши профилактика на климатика. не се опитвайте да направите това сами или при някой, който ви е убедил, че това е проста работа и може да ви "услужи"!
4. Ако компресорът се е развалил поради наличие на механични частици във фреона (стар филтър-дехидратор), то ако се постави нов компресор без да се промие системата, това ще доведе до неговото много бързо разваляне – точно както предишния.
5. Промиването на системата с фреон спестява много главоболия, понеже се премахват механичните частици и киселините. Фреонът се отделя от маслото автоматично (при използване на автоматична машина) и после се връща обратно, като се добавя ново количество фреон ако това е необходимо. В системата се вкарва и съвсем ново и чисто масло.
6. Ако сте имали сериозно счупване в компресора, то промиването на системата може да се окаже недостатъчно. На практика, климатикът представлява една много дълга тръба, с много и резки гънки. Дори да потече чист фреон в края и това не дава гаранция, че някъде не са останали твърди частици в системата.
7. Маслото в системата трябва да е напълно прозрачно и безцветно. Ако не е, то значи че е за смяна. Качеството и количеството на маслото (фреона) в системата са критични за нейната работоспособност и безаварийност.
8. Откриването на утечки в системата става чрез вкарването на оцветител във фреона, който свети в зелено, когато се облъчи с ултравиолетова светлина. Така ако има утечки в системата, те се откриват като последователно се осветят всички нейни компоненти. Съществува и друг метод за откриване на утечки, при който уред който реагира на фреоновите пари издава звуков сигнал. Качеството на този оцветител също е от голямо значение. По-евтините оцветители не винаги реагират на утечките и проблемът може да остане незабелязан.
9. След откриване и отстраняване на неизправностите в системата, преди да се напълни наново с фреон и масло, е необходимо тя да бъде вакуумирана.
10. Ако компресорът започне да издава шум - не чакайте повече, а отидете за диагностика на проблема. Компресорът е сърцето на климатика и е една от най-скъпите и сложни части от него.
11. Никога не разхерметизирайте системата сами, за да извършите даден ремонт. Налягането вътре е относително високо (5-7 бара, а в критични случаи 10-15 бара и повече) и изтичането под налягане може да доведе до сериозни травми.
Ако климатика не работи:
1. Опишете точно проблема на сервизния работник. Това може да помогне много в отстраняването на проблема.
2. Добавянето на фреон не се мери в обемни единици, а в тегловни! Това означава, че количеството фреон се мери в грамове, а не в милилитри! Никога на трябва да се зарежда системата до дадено налягане, защото то зависи силно от температурата на въздуха. Единствения правилен начин за дозиране е, измерването на теглото на вкарания фреон в системата.
1. Опишете точно проблема на сервизния работник. Това може да помогне много в отстраняването на проблема.
2. Добавянето на фреон не се мери в обемни единици, а в тегловни! Това означава, че количеството фреон се мери в грамове, а не в милилитри! Никога на трябва да се зарежда системата до дадено налягане, защото то зависи силно от температурата на въздуха. Единствения правилен начин за дозиране е, измерването на теглото на вкарания фреон в системата.
3. Дозирането на фреона и маслото в системата е критично, защото ако фреонът е малко - маслото не циркулира и компресора се износва като двигател, работещ без масло. Ако фреонът е много, това натоварва прекомерно буталата на компресора и довежда до интензивното им износване. Резултатът отново е същия – компресорът е за смяна.
4. Ако компресорът се е развалил поради наличие на механични частици във фреона (стар филтър-дехидратор), то ако се постави нов компресор без да се промие системата, това ще доведе до неговото много бързо разваляне – точно както предишния.
5. Промиването на системата с фреон спестява много главоболия, понеже се премахват механичните частици и киселините. Фреонът се отделя от маслото автоматично (при използване на автоматична машина) и после се връща обратно, като се добавя ново количество фреон ако това е необходимо. В системата се вкарва и съвсем ново и чисто масло.
6. Ако сте имали сериозно счупване в компресора, то промиването на системата може да се окаже недостатъчно. На практика, климатикът представлява една много дълга тръба, с много и резки гънки. Дори да потече чист фреон в края и това не дава гаранция, че някъде не са останали твърди частици в системата.
7. Маслото в системата трябва да е напълно прозрачно и безцветно. Ако не е, то значи че е за смяна. Качеството и количеството на маслото (фреона) в системата са критични за нейната работоспособност и безаварийност.
8. Откриването на утечки в системата става чрез вкарването на оцветител във фреона, който свети в зелено, когато се облъчи с ултравиолетова светлина. Така ако има утечки в системата, те се откриват като последователно се осветят всички нейни компоненти. Съществува и друг метод за откриване на утечки, при който уред който реагира на фреоновите пари издава звуков сигнал. Качеството на този оцветител също е от голямо значение. По-евтините оцветители не винаги реагират на утечките и проблемът може да остане незабелязан.
9. След откриване и отстраняване на неизправностите в системата, преди да се напълни наново с фреон и масло, е необходимо тя да бъде вакуумирана.
10. Ако компресорът започне да издава шум - не чакайте повече, а отидете за диагностика на проблема. Компресорът е сърцето на климатика и е една от най-скъпите и сложни части от него.
11. Никога не разхерметизирайте системата сами, за да извършите даден ремонт. Налягането вътре е относително високо (5-7 бара, а в критични случаи 10-15 бара и повече) и изтичането под налягане може да доведе до сериозни травми.
И така: помнете, че ако беше толкова лесно и безопасно да се прави ремонт на автоклиматик, производителите на автомобили щях да разпространяват сами книжки с упътване! ;)