Сервиз за Автоклиматици и Автоаларми - гр. Бургас
"/>
0888 657 312, 0897 841 779 - Николай Марков
Изпрати

АВТОКЛИМАТИЦИ И АЛАРМИ

Как правилно да използваме климатика в автомобила?
"/>

В днешно време климатикът е една от най-ценните екстри на автомобила. Почти немислимо е производството,  а дори и покупката на кола без наличието на климатик. Когато температурите през лятото започнат да се повишават и да граничат с неприемлива жега, главната предпоставка за комфортно пътуване е именно наличието на климатик в автомобила, койго да направи пътуването комфортно както за водача, така и за пътниците. Температурните условия в купето, които са най-благоприятни за водача и оказват положително влияние  върху него, са между 18 и 20 градуса. При температура над 30 градуса по Целзий, реакциите на шофьора се забавят и това носи по-голям риск от грешки при шофирането.

Управление на климатика

Съществуват два вида управление на климатика – ръчно и автоматично (климатроник). При ръчното управление, водачът чрез ръчни настройки променя температурата в купето на автомобила. То изисква постоянно внимание от страна на шофьора, за да коригира рботата на климатика, което от своя страна отвлича вниманието от управлението на превозното средство. Скоростта на движение,  температурата на въздуха, оборотите на двигателя и компресора са само част от факторите, които оказват влияние върху работата на климатика. При автомобилите с климатроник, шофьорът задава желаната температура. Тя се поддържа автоматично, като се коригира независимо от влияещите фактори.

Проблеми по климатика

Една от най-честите повреди по климатичната система е свързана с кондензатора. Той често се запълва с прах и мръсотия, което от своя страна води до по-лошо обдухване, а от там до редица други проблеми като изключване на електромагнитния съединител и аварийно изхвърляне на фреон. Показател за проблем с кондензатора са прегряване на автомобила, както и високият разход на гориво през лятото. Към неправилната работа на климатика могат да се отнесат излишъкът на фреон, излишъкът на масло, попадане на въздух или влага в системата, неизправности на охладителната система, приплъзване на съединителя на компресора, замърсяване на ребрата на кондензатора или изпарителя.

Как да правилно да използваме климатика

При стартиране на климатика, нагорещеният въздух от купето на колата трябва да се изведе навън, затова трябва да се отворят прозорците и да се пусне свеж въздух в автомобила. Когато се пуска климатика, първоначално трябва  да се настрои на най-ниска температура и максимална скорост на вентилатора. Когато се охлади купето, климатикът се пуска на нормален режим.

При запотяване на стъклата се избира най-високата температура (25 С) и скорост на вентилатора. За да не се запотяват стъклата при влажно време, въздушният поток се насочва директно към стъклата.

Оптималната температура за работа на климатика е между 20 и 22 градуса. При шофиране с чести спирания е препоръчително температурата да се увеличи на 25 градуса, за да не се натоварва прекалено системата

Важно е да се отбележи, че при работа  климатикът отнема по 10% от мощността на двигателя и увеличава разхода на гориво до 1 литър.

Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
"/>
Климатикът не може да работи, ако не работи компресора или няма фреон. Но причините, които водят до проблеми с компресора и липсата на фреон, са в основата на всички скъпи ремонти по климатика.

1. Филтър-осушителят има за цел да извлича влагата от фреона и маслото, защото когато в системата попадне влага, тя образува няколко вида киселини, които разяждат отвътре радиаторите и всички метали (най вече цветните). Така се образуват миниатюрни твърди частици, който представляват абразив. Тези частици започват да циркулират в системата и буквално „разсипват” компресора. Така попадналата в системата влага разрушава системата едновременно и по двата начина – механично и химически. 
Как попада влага в системата? Понеже част от компонентите на системата са монтирани на двигателя а друга част на купето, то са необходими меки връзки за свързване на всички компоненти. Тъй като съществува т.н. осмотичен ефект, през гумените стени на гъвкавите връзки навлиза влага в системата. Именно затова е необходимо да се използва филтър-осушител, който хем да извлича влагата от фреона, хем да филтрира и системата.
За да се избегнат подобен род проблеми, е необходимо да се заменя филтър-осушителя (може да се каже и филтър-дехидратор) периодично. В противен случай, неизбежно започва киселинното действие на влагата, а след него и механичното. Препоръчва се този елемент да се сменя на няколко години. А ако системата е била разхерметизирана (отваряна), то неговата смяна е абсолютно задължителна.

2. Компресорът се смазва от циркулиращото в системата масло. Ако налягането на фреона намалява (има теч), то това ще води до все по-лоша циркулация на маслото. В един момент ако работи компресора а фреона е изтекъл, то няма практическа възможност компресорът да се смазва. Това води само до едно – закупуване на нов компресор съвсем скоро. Затова ако е изтекъл фреона – не ползвайте климатика. В много автомобили има датчици за следене на налягането на фреона в системата и ако то падне под определени стойности, климатика не може да се включи. 

3. Вентилът за дозиране на фреона в изпарителя – ТРВ (терморегулируем вентил) – се разваля твърде рядко. Най-често той излиза от строя ако филтър дехидратора е стар (т.е. вече не работи). Твърдите частици полепват по ТРВ и блокират неговата нормална работа. Практически не може да се калибрира правилно ТРВ, ако не работи добре. Затова ако има каквито и да е проблеми с него, той трябва да се замени, а не да се почиства или настройва. Никога не ремонтирайте или регулирайте ТРВ!

4. Изпарителят трябва да е чист. Това означава, че филтърът на климатика (поленовия филтър) трябва да е чист и да е на мястото си. В противен случай топлообмена се влошава. Освен това се развъждат и бактерии, от които се появяват неприятна миризма и болести! Ако често сте "настинали" след работата на климатика, това е признак за нуждата от спешно дезинфекциране на изпарителя. Качествено почистване става само на демонтиран изпарител. Освен че филтърът трябва да е чист, е необходимо да се подсушава изпарителя след края на работата на климатика. Това става, като се остави да работи само вентилаторът няколко минути след изключването на климатика. 

5. Никога не разкачайте климатичната система, ако не я ползвате. Това може да доведе до сериозни проблеми с компресора.

6. Предната престилка на колата е направена така, че да насочва въздуха към радиаторите. Ако по някаква причина тази форма се промени, е напълно възможно въздухът да започне да минава основно под колата а не през радиаторите. Това може да доведе до намаляване на въздушния поток през радиаторите с 30%, което веднага ще повлияе отрицателно на работата на климатика. Затова кондензатора трябва да се обтича нормално, без да се отклонява въздушният поток пред него.
Когато паркирате, внимавайте да не счупите ниските части от престилката, защото те играят важна роля в насочването на въздушния поток.

7. Всяка пролет е необходимо, да се почисти кондензатора на климатика с водоструйка (радиатора пред водния радиатор). По този начин се премахват всички натрупани мушици, прах и други полепнали нечистотии, които влошават топлообмена. Почистването не може да се извърши с маркуч, защото той няма толкова мощна струя а и е крайно неудобно (и дори невъзможно) да се достигнат всички места на кондензатора. Доброто почистване през пролетта, е най-добрата гаранция, за добра работа на кондензатора.

8. ЗАПОМНЕТЕ: Винаги ходете при специалист, който знае как да извърши профилактика на климатика. не се опитвайте да направите това сами или при някой, който ви е убедил, че това е проста работа и може да ви "услужи"!

Ако климатика не работи:

1. Опишете точно проблема на сервизния работник. Това може да помогне много в отстраняването на проблема.

2. Добавянето на фреон не се мери в обемни единици, а в тегловни! Това означава, че  количеството фреон се мери в грамове, а не в милилитри! Никога на трябва да се зарежда системата до дадено налягане, защото то зависи силно от температурата на въздуха. Единствения правилен начин за дозиране е, измерването на теглото на вкарания фреон в системата.

3. Дозирането на фреона и маслото в системата е критично, защото ако фреонът е малко - маслото не циркулира и компресора се износва като двигател, работещ без масло. Ако фреонът е много, това натоварва прекомерно буталата на компресора и довежда до интензивното им износване. Резултатът отново е същия – компресорът е за смяна.

4. Ако компресорът се е развалил поради наличие на механични частици във фреона (стар филтър-дехидратор), то ако се постави нов компресор без да се промие системата, това ще доведе до неговото много бързо разваляне – точно както предишния. 

5. Промиването на системата с фреон спестява много главоболия, понеже се премахват механичните частици и киселините. Фреонът се отделя от маслото автоматично (при използване на автоматична машина) и после се връща обратно, като се добавя ново количество фреон ако това е необходимо. В системата се вкарва и съвсем ново и чисто масло.

6. Ако сте имали сериозно счупване в компресора, то промиването на системата може да се окаже недостатъчно. На практика, климатикът представлява една много дълга тръба, с много и резки гънки. Дори да потече чист фреон в края и това не дава гаранция, че някъде не са останали твърди частици в системата.

7. Маслото в системата трябва да е напълно прозрачно и безцветно. Ако не е, то значи че е за смяна. Качеството и количеството на маслото (фреона) в системата са критични за нейната работоспособност и безаварийност.

8. Откриването на утечки в системата става чрез вкарването на оцветител във фреона, който свети в зелено, когато се облъчи с ултравиолетова светлина. Така ако има утечки в системата, те се откриват като последователно се осветят всички нейни компоненти. Съществува и друг метод за откриване на утечки, при който уред който реагира на фреоновите пари издава звуков сигнал. Качеството на този оцветител също е от голямо значение. По-евтините оцветители не винаги реагират на утечките и проблемът може да остане незабелязан.

9. След откриване и отстраняване на неизправностите в системата, преди да се напълни наново с фреон и масло, е необходимо тя да бъде вакуумирана.

10. Ако компресорът започне да издава шум - не чакайте повече, а отидете за диагностика на проблема. Компресорът е сърцето на климатика и е една от най-скъпите и сложни части от него.

11. Никога не разхерметизирайте системата сами, за да извършите даден ремонт. Налягането вътре е относително високо (5-7 бара, а в критични случаи 10-15 бара и повече) и изтичането под налягане може да доведе до сериозни травми.

И така: помнете, че ако беше толкова лесно и безопасно да се прави ремонт на автоклиматик, производителите на автомобили щях да разпространяват сами книжки с упътване! ;)


Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?
"/>

Безключовият достъп и е една от най-често срещаните екстри при повечето съвременни модели. За жалост обаче, както много модерни технологии, тя има своите недостатъци. Основният такъв е сигурността или по-скоро липсата на такава. От Съюзa на автомобилистите в Германия (ADAC) са решили отново да демонстрират този вече стар проблем.

Безконтактните ключове използват радиосигнал и обикновено трябва да са на няколко метра от колата, преди да бъдат засечени.

За да заобиколят това препятствие, немците са се оборудвали с неназовано устройство за около 200 евро, с което радиосигналът може да бъде прихванат и засилен. Така колата може да бъде отключена и стартирана от десетки, дори стотици метри.

Следващ пропуск в сигурността позволява на много от автомобилите да продължат да работят, дори след като безконтактният ключ е извън обсег. При тестовете се оказва, че сред податливите на такива манипулации са коли на BMW, Audi, Ford, Kia, Toyota и General Motors.  

Единственият начин да се избегне измамата е, когато безконтактният ключ не се ползва, да се постави във фарадеев кафез, който да блокира вълните. Ако нямате такъв, хладилник би свършил работа. 

Както вече казахме, този проблем не е никак нов и автомобилните производители са повече от наясно с него. Тестът на ADAC е просто поредно доказателство за наличието му.

(аuto.offnews.bg)

Любопитно: Първият автомобилен климатик
"/>

Опитите да се монтира климатик в лека кола датират още от първата половина на 30-те години. През 1939 г. Packard Motor Car Company става първият производител, който предлага такава екстра за автомобилите си. Системата обаче заема половината багажник и се оказва крайно неефективна, в резултат на което бързо отпада от списъка с опции.

Борбата с жегата в купето е подновена чак 12 години по-късно. В един августовски ден на 1952-ра на улица във Форт Уърт в Тексас паркира лека кола с климатична инсталация. В салона седи фотограф, който документира как минувачите реагират невярващо на това чудо на техниката.

"Убедете се сами колко прохладно е вътре! Вижте термометъра!"

Само осем години по-късно 80% от автомобилите, продавани в южните щати, са оборудвани с климатик.

Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
"/>

Японските компании "Хонда" и "Хитачи" са разработили умен автомобилен ключ, който може да помогне на водачите да вземат важното решение да не шофират, когато са прекалили с питиетата.


Прототипната разработка функционира и като дрегер и не позволява запалването на автомобилния двигател, ако нивото на алкохол е над допустимото, съобщава сайтът Ред Ферит.


Устройството е с размерите и формата на малък смартфон и отчита алкохолните нива до три секунди, след като водачът на МПС духне върху него. Разработчиците твърдят, че приспособлението е в състояние да разграничава човешкия дъх от други газове.


Ключът може да се използва с разработената от двете компании система, която показва отчетените алкохолни нива върху дисплей на автомобилното табло и не позволява двигателят да бъде запален, ако водачът е прекалил с чашките.


Предимството на прототипната разработка пред другите подобни системи е, че може да се използва още преди водачът на МПС да седне зад волана и да се изкуши да подкара автомобила в нетрезво състояние.

Как правилно да използваме климатика в автомобила?
Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
Климатикът не може да работи, ако не работи компресора или няма фреон. Но причините, които водят до проблеми с компресора и липсата на фреон, са в основата на всички скъпи ремонти по климатика.

1. Филтър-осушителят има за цел да извлича влагата от фреона и маслото, защото когато в системата попадне влага, тя образува няколко вида киселини, които разяждат отвътре радиаторите и всички метали (най вече цветните). Така се образуват миниатюрни твърди частици, който представляват абразив. Тези частици започват да циркулират в системата и буквално „разсипват” компресора. Така попадналата в системата влага разрушава системата едновременно и по двата начина – механично и химически. 
Как попада влага в системата? Понеже част от компонентите на системата са монтирани на двигателя а друга част на купето, то са необходими меки връзки за свързване на всички компоненти. Тъй като съществува т.н. осмотичен ефект, през гумените стени на гъвкавите връзки навлиза влага в системата. Именно затова е необходимо да се използва филтър-осушител, който хем да извлича влагата от фреона, хем да филтрира и системата.
За да се избегнат подобен род проблеми, е необходимо да се заменя филтър-осушителя (може да се каже и филтър-дехидратор) периодично. В противен случай, неизбежно започва киселинното действие на влагата, а след него и механичното. Препоръчва се този елемент да се сменя на няколко години. А ако системата е била разхерметизирана (отваряна), то неговата смяна е абсолютно задължителна.

2. Компресорът се смазва от циркулиращото в системата масло. Ако налягането на фреона намалява (има теч), то това ще води до все по-лоша циркулация на маслото. В един момент ако работи компресора а фреона е изтекъл, то няма практическа възможност компресорът да се смазва. Това води само до едно – закупуване на нов компресор съвсем скоро. Затова ако е изтекъл фреона – не ползвайте климатика. В много автомобили има датчици за следене на налягането на фреона в системата и ако то падне под определени стойности, климатика не може да се включи. 

3. Вентилът за дозиране на фреона в изпарителя – ТРВ (терморегулируем вентил) – се разваля твърде рядко. Най-често той излиза от строя ако филтър дехидратора е стар (т.е. вече не работи). Твърдите частици полепват по ТРВ и блокират неговата нормална работа. Практически не може да се калибрира правилно ТРВ, ако не работи добре. Затова ако има каквито и да е проблеми с него, той трябва да се замени, а не да се почиства или настройва. Никога не ремонтирайте или регулирайте ТРВ!

4. Изпарителят трябва да е чист. Това означава, че филтърът на климатика (поленовия филтър) трябва да е чист и да е на мястото си. В противен случай топлообмена се влошава. Освен това се развъждат и бактерии, от които се появяват неприятна миризма и болести! Ако често сте "настинали" след работата на климатика, това е признак за нуждата от спешно дезинфекциране на изпарителя. Качествено почистване става само на демонтиран изпарител. Освен че филтърът трябва да е чист, е необходимо да се подсушава изпарителя след края на работата на климатика. Това става, като се остави да работи само вентилаторът няколко минути след изключването на климатика. 

5. Никога не разкачайте климатичната система, ако не я ползвате. Това може да доведе до сериозни проблеми с компресора.

6. Предната престилка на колата е направена така, че да насочва въздуха към радиаторите. Ако по някаква причина тази форма се промени, е напълно възможно въздухът да започне да минава основно под колата а не през радиаторите. Това може да доведе до намаляване на въздушния поток през радиаторите с 30%, което веднага ще повлияе отрицателно на работата на климатика. Затова кондензатора трябва да се обтича нормално, без да се отклонява въздушният поток пред него.
Когато паркирате, внимавайте да не счупите ниските части от престилката, защото те играят важна роля в насочването на въздушния поток.

7. Всяка пролет е необходимо, да се почисти кондензатора на климатика с водоструйка (радиатора пред водния радиатор). По този начин се премахват всички натрупани мушици, прах и други полепнали нечистотии, които влошават топлообмена. Почистването не може да се извърши с маркуч, защото той няма толкова мощна струя а и е крайно неудобно (и дори невъзможно) да се достигнат всички места на кондензатора. Доброто почистване през пролетта, е най-добрата гаранция, за добра работа на кондензатора.

8. ЗАПОМНЕТЕ: Винаги ходете при специалист, който знае как да извърши профилактика на климатика. не се опитвайте да направите това сами или при някой, който ви е убедил, че това е проста работа и може да ви "услужи"!

Ако климатика не работи:

1. Опишете точно проблема на сервизния работник. Това може да помогне много в отстраняването на проблема.

2. Добавянето на фреон не се мери в обемни единици, а в тегловни! Това означава, че  количеството фреон се мери в грамове, а не в милилитри! Никога на трябва да се зарежда системата до дадено налягане, защото то зависи силно от температурата на въздуха. Единствения правилен начин за дозиране е, измерването на теглото на вкарания фреон в системата.

3. Дозирането на фреона и маслото в системата е критично, защото ако фреонът е малко - маслото не циркулира и компресора се износва като двигател, работещ без масло. Ако фреонът е много, това натоварва прекомерно буталата на компресора и довежда до интензивното им износване. Резултатът отново е същия – компресорът е за смяна.

4. Ако компресорът се е развалил поради наличие на механични частици във фреона (стар филтър-дехидратор), то ако се постави нов компресор без да се промие системата, това ще доведе до неговото много бързо разваляне – точно както предишния. 

5. Промиването на системата с фреон спестява много главоболия, понеже се премахват механичните частици и киселините. Фреонът се отделя от маслото автоматично (при използване на автоматична машина) и после се връща обратно, като се добавя ново количество фреон ако това е необходимо. В системата се вкарва и съвсем ново и чисто масло.

6. Ако сте имали сериозно счупване в компресора, то промиването на системата може да се окаже недостатъчно. На практика, климатикът представлява една много дълга тръба, с много и резки гънки. Дори да потече чист фреон в края и това не дава гаранция, че някъде не са останали твърди частици в системата.

7. Маслото в системата трябва да е напълно прозрачно и безцветно. Ако не е, то значи че е за смяна. Качеството и количеството на маслото (фреона) в системата са критични за нейната работоспособност и безаварийност.

8. Откриването на утечки в системата става чрез вкарването на оцветител във фреона, който свети в зелено, когато се облъчи с ултравиолетова светлина. Така ако има утечки в системата, те се откриват като последователно се осветят всички нейни компоненти. Съществува и друг метод за откриване на утечки, при който уред който реагира на фреоновите пари издава звуков сигнал. Качеството на този оцветител също е от голямо значение. По-евтините оцветители не винаги реагират на утечките и проблемът може да остане незабелязан.

9. След откриване и отстраняване на неизправностите в системата, преди да се напълни наново с фреон и масло, е необходимо тя да бъде вакуумирана.

10. Ако компресорът започне да издава шум - не чакайте повече, а отидете за диагностика на проблема. Компресорът е сърцето на климатика и е една от най-скъпите и сложни части от него.

11. Никога не разхерметизирайте системата сами, за да извършите даден ремонт. Налягането вътре е относително високо (5-7 бара, а в критични случаи 10-15 бара и повече) и изтичането под налягане може да доведе до сериозни травми.

И така: помнете, че ако беше толкова лесно и безопасно да се прави ремонт на автоклиматик, производителите на автомобили щях да разпространяват сами книжки с упътване! ;)


Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?

Безключовият достъп и е една от най-често срещаните екстри при повечето съвременни модели. За жалост обаче, както много модерни технологии, тя има своите недостатъци. Основният такъв е сигурността или по-скоро липсата на такава. От Съюзa на автомобилистите в Германия (ADAC) са решили отново да демонстрират този вече стар проблем.

Безконтактните ключове използват радиосигнал и обикновено трябва да са на няколко метра от колата, преди да бъдат засечени.

За да заобиколят това препятствие, немците са се оборудвали с неназовано устройство за около 200 евро, с което радиосигналът може да бъде прихванат и засилен. Така колата може да бъде отключена и стартирана от десетки, дори стотици метри.

Следващ пропуск в сигурността позволява на много от автомобилите да продължат да работят, дори след като безконтактният ключ е извън обсег. При тестовете се оказва, че сред податливите на такива манипулации са коли на BMW, Audi, Ford, Kia, Toyota и General Motors.  

Единственият начин да се избегне измамата е, когато безконтактният ключ не се ползва, да се постави във фарадеев кафез, който да блокира вълните. Ако нямате такъв, хладилник би свършил работа. 

Както вече казахме, този проблем не е никак нов и автомобилните производители са повече от наясно с него. Тестът на ADAC е просто поредно доказателство за наличието му.

(аuto.offnews.bg)

Любопитно: Първият автомобилен климатик
Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
Как правилно да използваме климатика в автомобила?
"/>
Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?

Безключовият достъп и е една от най-често срещаните екстри при повечето съвременни модели. За жалост обаче, както много модерни технологии, тя има своите недостатъци. Основният такъв е сигурността или по-скоро липсата на такава. От Съюзa на автомобилистите в Германия (ADAC) са решили отново да демонстрират този вече стар проблем.

Безконтактните ключове използват радиосигнал и обикновено трябва да са на няколко метра от колата, преди да бъдат засечени.

За да заобиколят това препятствие, немците са се оборудвали с неназовано устройство за около 200 евро, с което радиосигналът може да бъде прихванат и засилен. Така колата може да бъде отключена и стартирана от десетки, дори стотици метри.

Следващ пропуск в сигурността позволява на много от автомобилите да продължат да работят, дори след като безконтактният ключ е извън обсег. При тестовете се оказва, че сред податливите на такива манипулации са коли на BMW, Audi, Ford, Kia, Toyota и General Motors.  

Единственият начин да се избегне измамата е, когато безконтактният ключ не се ползва, да се постави във фарадеев кафез, който да блокира вълните. Ако нямате такъв, хладилник би свършил работа. 

Както вече казахме, този проблем не е никак нов и автомобилните производители са повече от наясно с него. Тестът на ADAC е просто поредно доказателство за наличието му.

(аuto.offnews.bg)

Любопитно: Първият автомобилен климатик
Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
Как правилно да използваме климатика в автомобила?
"/>

В днешно време климатикът е една от най-ценните екстри на автомобила. Почти немислимо е производството,  а дори и покупката на кола без наличието на климатик. Когато температурите през лятото започнат да се повишават и да граничат с неприемлива жега, главната предпоставка за комфортно пътуване е именно наличието на климатик в автомобила, койго да направи пътуването комфортно както за водача, така и за пътниците. Температурните условия в купето, които са най-благоприятни за водача и оказват положително влияние  върху него, са между 18 и 20 градуса. При температура над 30 градуса по Целзий, реакциите на шофьора се забавят и това носи по-голям риск от грешки при шофирането.

Управление на климатика

Съществуват два вида управление на климатика – ръчно и автоматично (климатроник). При ръчното управление, водачът чрез ръчни настройки променя температурата в купето на автомобила. То изисква постоянно внимание от страна на шофьора, за да коригира рботата на климатика, което от своя страна отвлича вниманието от управлението на превозното средство. Скоростта на движение,  температурата на въздуха, оборотите на двигателя и компресора са само част от факторите, които оказват влияние върху работата на климатика. При автомобилите с климатроник, шофьорът задава желаната температура. Тя се поддържа автоматично, като се коригира независимо от влияещите фактори.

Проблеми по климатика

Една от най-честите повреди по климатичната система е свързана с кондензатора. Той често се запълва с прах и мръсотия, което от своя страна води до по-лошо обдухване, а от там до редица други проблеми като изключване на електромагнитния съединител и аварийно изхвърляне на фреон. Показател за проблем с кондензатора са прегряване на автомобила, както и високият разход на гориво през лятото. Към неправилната работа на климатика могат да се отнесат излишъкът на фреон, излишъкът на масло, попадане на въздух или влага в системата, неизправности на охладителната система, приплъзване на съединителя на компресора, замърсяване на ребрата на кондензатора или изпарителя.

Как да правилно да използваме климатика

При стартиране на климатика, нагорещеният въздух от купето на колата трябва да се изведе навън, затова трябва да се отворят прозорците и да се пусне свеж въздух в автомобила. Когато се пуска климатика, първоначално трябва  да се настрои на най-ниска температура и максимална скорост на вентилатора. Когато се охлади купето, климатикът се пуска на нормален режим.

При запотяване на стъклата се избира най-високата температура (25 С) и скорост на вентилатора. За да не се запотяват стъклата при влажно време, въздушният поток се насочва директно към стъклата.

Оптималната температура за работа на климатика е между 20 и 22 градуса. При шофиране с чести спирания е препоръчително температурата да се увеличи на 25 градуса, за да не се натоварва прекалено системата

Важно е да се отбележи, че при работа  климатикът отнема по 10% от мощността на двигателя и увеличава разхода на гориво до 1 литър.

Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
"/>
Климатикът не може да работи, ако не работи компресора или няма фреон. Но причините, които водят до проблеми с компресора и липсата на фреон, са в основата на всички скъпи ремонти по климатика.

1. Филтър-осушителят има за цел да извлича влагата от фреона и маслото, защото когато в системата попадне влага, тя образува няколко вида киселини, които разяждат отвътре радиаторите и всички метали (най вече цветните). Така се образуват миниатюрни твърди частици, който представляват абразив. Тези частици започват да циркулират в системата и буквално „разсипват” компресора. Така попадналата в системата влага разрушава системата едновременно и по двата начина – механично и химически. 
Как попада влага в системата? Понеже част от компонентите на системата са монтирани на двигателя а друга част на купето, то са необходими меки връзки за свързване на всички компоненти. Тъй като съществува т.н. осмотичен ефект, през гумените стени на гъвкавите връзки навлиза влага в системата. Именно затова е необходимо да се използва филтър-осушител, който хем да извлича влагата от фреона, хем да филтрира и системата.
За да се избегнат подобен род проблеми, е необходимо да се заменя филтър-осушителя (може да се каже и филтър-дехидратор) периодично. В противен случай, неизбежно започва киселинното действие на влагата, а след него и механичното. Препоръчва се този елемент да се сменя на няколко години. А ако системата е била разхерметизирана (отваряна), то неговата смяна е абсолютно задължителна.

2. Компресорът се смазва от циркулиращото в системата масло. Ако налягането на фреона намалява (има теч), то това ще води до все по-лоша циркулация на маслото. В един момент ако работи компресора а фреона е изтекъл, то няма практическа възможност компресорът да се смазва. Това води само до едно – закупуване на нов компресор съвсем скоро. Затова ако е изтекъл фреона – не ползвайте климатика. В много автомобили има датчици за следене на налягането на фреона в системата и ако то падне под определени стойности, климатика не може да се включи. 

3. Вентилът за дозиране на фреона в изпарителя – ТРВ (терморегулируем вентил) – се разваля твърде рядко. Най-често той излиза от строя ако филтър дехидратора е стар (т.е. вече не работи). Твърдите частици полепват по ТРВ и блокират неговата нормална работа. Практически не може да се калибрира правилно ТРВ, ако не работи добре. Затова ако има каквито и да е проблеми с него, той трябва да се замени, а не да се почиства или настройва. Никога не ремонтирайте или регулирайте ТРВ!

4. Изпарителят трябва да е чист. Това означава, че филтърът на климатика (поленовия филтър) трябва да е чист и да е на мястото си. В противен случай топлообмена се влошава. Освен това се развъждат и бактерии, от които се появяват неприятна миризма и болести! Ако често сте "настинали" след работата на климатика, това е признак за нуждата от спешно дезинфекциране на изпарителя. Качествено почистване става само на демонтиран изпарител. Освен че филтърът трябва да е чист, е необходимо да се подсушава изпарителя след края на работата на климатика. Това става, като се остави да работи само вентилаторът няколко минути след изключването на климатика. 

5. Никога не разкачайте климатичната система, ако не я ползвате. Това може да доведе до сериозни проблеми с компресора.

6. Предната престилка на колата е направена така, че да насочва въздуха към радиаторите. Ако по някаква причина тази форма се промени, е напълно възможно въздухът да започне да минава основно под колата а не през радиаторите. Това може да доведе до намаляване на въздушния поток през радиаторите с 30%, което веднага ще повлияе отрицателно на работата на климатика. Затова кондензатора трябва да се обтича нормално, без да се отклонява въздушният поток пред него.
Когато паркирате, внимавайте да не счупите ниските части от престилката, защото те играят важна роля в насочването на въздушния поток.

7. Всяка пролет е необходимо, да се почисти кондензатора на климатика с водоструйка (радиатора пред водния радиатор). По този начин се премахват всички натрупани мушици, прах и други полепнали нечистотии, които влошават топлообмена. Почистването не може да се извърши с маркуч, защото той няма толкова мощна струя а и е крайно неудобно (и дори невъзможно) да се достигнат всички места на кондензатора. Доброто почистване през пролетта, е най-добрата гаранция, за добра работа на кондензатора.

8. ЗАПОМНЕТЕ: Винаги ходете при специалист, който знае как да извърши профилактика на климатика. не се опитвайте да направите това сами или при някой, който ви е убедил, че това е проста работа и може да ви "услужи"!

Ако климатика не работи:

1. Опишете точно проблема на сервизния работник. Това може да помогне много в отстраняването на проблема.

2. Добавянето на фреон не се мери в обемни единици, а в тегловни! Това означава, че  количеството фреон се мери в грамове, а не в милилитри! Никога на трябва да се зарежда системата до дадено налягане, защото то зависи силно от температурата на въздуха. Единствения правилен начин за дозиране е, измерването на теглото на вкарания фреон в системата.

3. Дозирането на фреона и маслото в системата е критично, защото ако фреонът е малко - маслото не циркулира и компресора се износва като двигател, работещ без масло. Ако фреонът е много, това натоварва прекомерно буталата на компресора и довежда до интензивното им износване. Резултатът отново е същия – компресорът е за смяна.

4. Ако компресорът се е развалил поради наличие на механични частици във фреона (стар филтър-дехидратор), то ако се постави нов компресор без да се промие системата, това ще доведе до неговото много бързо разваляне – точно както предишния. 

5. Промиването на системата с фреон спестява много главоболия, понеже се премахват механичните частици и киселините. Фреонът се отделя от маслото автоматично (при използване на автоматична машина) и после се връща обратно, като се добавя ново количество фреон ако това е необходимо. В системата се вкарва и съвсем ново и чисто масло.

6. Ако сте имали сериозно счупване в компресора, то промиването на системата може да се окаже недостатъчно. На практика, климатикът представлява една много дълга тръба, с много и резки гънки. Дори да потече чист фреон в края и това не дава гаранция, че някъде не са останали твърди частици в системата.

7. Маслото в системата трябва да е напълно прозрачно и безцветно. Ако не е, то значи че е за смяна. Качеството и количеството на маслото (фреона) в системата са критични за нейната работоспособност и безаварийност.

8. Откриването на утечки в системата става чрез вкарването на оцветител във фреона, който свети в зелено, когато се облъчи с ултравиолетова светлина. Така ако има утечки в системата, те се откриват като последователно се осветят всички нейни компоненти. Съществува и друг метод за откриване на утечки, при който уред който реагира на фреоновите пари издава звуков сигнал. Качеството на този оцветител също е от голямо значение. По-евтините оцветители не винаги реагират на утечките и проблемът може да остане незабелязан.

9. След откриване и отстраняване на неизправностите в системата, преди да се напълни наново с фреон и масло, е необходимо тя да бъде вакуумирана.

10. Ако компресорът започне да издава шум - не чакайте повече, а отидете за диагностика на проблема. Компресорът е сърцето на климатика и е една от най-скъпите и сложни части от него.

11. Никога не разхерметизирайте системата сами, за да извършите даден ремонт. Налягането вътре е относително високо (5-7 бара, а в критични случаи 10-15 бара и повече) и изтичането под налягане може да доведе до сериозни травми.

И така: помнете, че ако беше толкова лесно и безопасно да се прави ремонт на автоклиматик, производителите на автомобили щях да разпространяват сами книжки с упътване! ;)


Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?
"/>
Любопитно: Първият автомобилен климатик
"/>

Опитите да се монтира климатик в лека кола датират още от първата половина на 30-те години. През 1939 г. Packard Motor Car Company става първият производител, който предлага такава екстра за автомобилите си. Системата обаче заема половината багажник и се оказва крайно неефективна, в резултат на което бързо отпада от списъка с опции.

Борбата с жегата в купето е подновена чак 12 години по-късно. В един августовски ден на 1952-ра на улица във Форт Уърт в Тексас паркира лека кола с климатична инсталация. В салона седи фотограф, който документира как минувачите реагират невярващо на това чудо на техниката.

"Убедете се сами колко прохладно е вътре! Вижте термометъра!"

Само осем години по-късно 80% от автомобилите, продавани в южните щати, са оборудвани с климатик.

Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
"/>
Как правилно да използваме климатика в автомобила?
Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?
Любопитно: Първият автомобилен климатик

Опитите да се монтира климатик в лека кола датират още от първата половина на 30-те години. През 1939 г. Packard Motor Car Company става първият производител, който предлага такава екстра за автомобилите си. Системата обаче заема половината багажник и се оказва крайно неефективна, в резултат на което бързо отпада от списъка с опции.

Борбата с жегата в купето е подновена чак 12 години по-късно. В един августовски ден на 1952-ра на улица във Форт Уърт в Тексас паркира лека кола с климатична инсталация. В салона седи фотограф, който документира как минувачите реагират невярващо на това чудо на техниката.

"Убедете се сами колко прохладно е вътре! Вижте термометъра!"

Само осем години по-късно 80% от автомобилите, продавани в южните щати, са оборудвани с климатик.

Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
Как правилно да използваме климатика в автомобила?
Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?
Любопитно: Първият автомобилен климатик
Умен ключ за автомобил функционира като дрегер

Японските компании "Хонда" и "Хитачи" са разработили умен автомобилен ключ, който може да помогне на водачите да вземат важното решение да не шофират, когато са прекалили с питиетата.


Прототипната разработка функционира и като дрегер и не позволява запалването на автомобилния двигател, ако нивото на алкохол е над допустимото, съобщава сайтът Ред Ферит.


Устройството е с размерите и формата на малък смартфон и отчита алкохолните нива до три секунди, след като водачът на МПС духне върху него. Разработчиците твърдят, че приспособлението е в състояние да разграничава човешкия дъх от други газове.


Ключът може да се използва с разработената от двете компании система, която показва отчетените алкохолни нива върху дисплей на автомобилното табло и не позволява двигателят да бъде запален, ако водачът е прекалил с чашките.


Предимството на прототипната разработка пред другите подобни системи е, че може да се използва още преди водачът на МПС да седне зад волана и да се изкуши да подкара автомобила в нетрезво състояние.

"/>
Кои автомобили ръждясват най-бързо?
Изследването е на шведски научен институт
Есента настъпва и с нея идва дъжда и по-високата влажност, които водят до поява на ръжда по автомобилите. Специалисти от Шведския институт по корозия на металите проведе свое изследване, като избра 30 автомобила, използвани в държави със северен климат. И определи кои машини са склонни към поява на ръжда и при кои рискът е минимален. Резултати бяха публикувани от изданието Autonews.
Изследвани са били модели, произвеждани в периода 2002-2005 г., като за анализ са взимани вратите, капаците, калниците, праговете и други части, изложени на пряк контакт с атмосферните условия. Машините са карани по пътища, покрити с антизаледяващи препарати, които увеличават риска от поява на корозия. Резултатите са сравнени с предишно изследване - на машини, произведени през 1998-2001 г. и показват, че благодарение на редица нововъведения производителите правят все по-устойчиви на ръждясване моделите си.

От всички изследвани машини се оказва се, че най-малко склонни към корозия са Audi A4, Volvo 70-series, Volkswagen Golf (2002-2003 г), BMW 5-Series, Nissan Micra, Volvo 40-series и Renault Megane (2004-2005 г). На обратния полюс пък са Mazda6 и Ford Focus (2002-2003 г), Hyundai Santa Fe, Kia Picanto и отново Ford Focus (2004-2005).

Ето и пълният списък по години:

Най-устойчиви на ръжда модели 2002-2003 г.

Audi A4, Volvo 70-series, Volkswagen Golf, Mercedes C-class, Opel Astra, Renault Megane, Volvo 40-series, Volkswagen Passat, Mitsubishi Carisma, Skoda Octavia, Nissan Micra, Peugeot 307, Citroen C5, Saab 9-5.

Податливи на ръжда модели 2002-2003 г.

Mazda6, Ford Focus, Seat Ibiza, Ford Mondeo, BMW 5-Series, Mercedes E-Class, Toyota Corolla, BMW 3-Series, Saab 9-3, Fiat Punto

Най-устойчиви на ръжда модели 2004-2005 г.

BMW 5-series, Nissan Micra, Renault Megane, Volvo 40-series, Ford Mondeo, Peugeot 307, Saab 9-3, Fiat Punto, Volvo 70-series, Opel Astra, Saab 9-5, Skoda Octavia, Citroen C5, Volkswagen Golf.

Податливи на ръжда 2004-2005 г.

Hyundai Santa Fe, Kia Picanto, Ford Focus, Hyundai Tucson, Toyota Corolla, BMW 3-Series, Volkswagen Passat, Mercedes A-class

Любопитното е, че някои производители сами разбират проблема с корозията. BMW 5-Series, например, бързо поправя ситуацията, след като моделът от 2002-2003 г. показва склонност към ръждясване. Сходно е положението при Saab 9-3 от 2003 г. и при Mercedes E-Class от 2004 г.

Най-много критики шведските експерти отправят към Ford Focus заради ниското качество на праговете и неравномерното обработване на частите с антикорозионни материали. Проблеми с това имат още Mazda6 - отново с праговете, както и Hyundai Santa Fe - с вътрешната страна на вратите.
Как правилно да използваме климатика в автомобила?

В днешно време климатикът е една от най-ценните екстри на автомобила. Почти немислимо е производството,  а дори и покупката на кола без наличието на климатик. Когато температурите през лятото започнат да се повишават и да граничат с неприемлива жега, главната предпоставка за комфортно пътуване е именно наличието на климатик в автомобила, койго да направи пътуването комфортно както за водача, така и за пътниците. Температурните условия в купето, които са най-благоприятни за водача и оказват положително влияние  върху него, са между 18 и 20 градуса. При температура над 30 градуса по Целзий, реакциите на шофьора се забавят и това носи по-голям риск от грешки при шофирането.

Управление на климатика

Съществуват два вида управление на климатика – ръчно и автоматично (климатроник). При ръчното управление, водачът чрез ръчни настройки променя температурата в купето на автомобила. То изисква постоянно внимание от страна на шофьора, за да коригира рботата на климатика, което от своя страна отвлича вниманието от управлението на превозното средство. Скоростта на движение,  температурата на въздуха, оборотите на двигателя и компресора са само част от факторите, които оказват влияние върху работата на климатика. При автомобилите с климатроник, шофьорът задава желаната температура. Тя се поддържа автоматично, като се коригира независимо от влияещите фактори.

Проблеми по климатика

Една от най-честите повреди по климатичната система е свързана с кондензатора. Той често се запълва с прах и мръсотия, което от своя страна води до по-лошо обдухване, а от там до редица други проблеми като изключване на електромагнитния съединител и аварийно изхвърляне на фреон. Показател за проблем с кондензатора са прегряване на автомобила, както и високият разход на гориво през лятото. Към неправилната работа на климатика могат да се отнесат излишъкът на фреон, излишъкът на масло, попадане на въздух или влага в системата, неизправности на охладителната система, приплъзване на съединителя на компресора, замърсяване на ребрата на кондензатора или изпарителя.

Как да правилно да използваме климатика

При стартиране на климатика, нагорещеният въздух от купето на колата трябва да се изведе навън, затова трябва да се отворят прозорците и да се пусне свеж въздух в автомобила. Когато се пуска климатика, първоначално трябва  да се настрои на най-ниска температура и максимална скорост на вентилатора. Когато се охлади купето, климатикът се пуска на нормален режим.

При запотяване на стъклата се избира най-високата температура (25 С) и скорост на вентилатора. За да не се запотяват стъклата при влажно време, въздушният поток се насочва директно към стъклата.

Оптималната температура за работа на климатика е между 20 и 22 градуса. При шофиране с чести спирания е препоръчително температурата да се увеличи на 25 градуса, за да не се натоварва прекалено системата

Важно е да се отбележи, че при работа  климатикът отнема по 10% от мощността на двигателя и увеличава разхода на гориво до 1 литър.

Жизнено важни неща за дългия живот на вашия авто климатик
"/>
Колко лесно се краде кола с безконтактно отключване и запалване?
"/>
Любопитно: Първият автомобилен климатик
"/>
Умен ключ за автомобил функционира като дрегер
"/>
В момента разглеждате олекотената мобилна версия на сайта. Към пълната версия.
Уебсайт в alle.bg